Motionscykel til ældre

Motionscykel til ældre

En motionscykel til ældre kan være mange ting – og vi har de fleste i vores sortiment, som du finder herover. Uanset, hvor gammel du er, er det en god idé at investere i en motionscykel til ældre, som du kan bruge et par gange om ugen. Ældre mennesker har stor gavn af et par minutters træning på en motionscykel til ældre én eller flere gange om dagen.

Når pulsen kommer op, stiger vores velvære, og samtidig kommer vi i bedre form. Dette er gavnligt for folk i alle aldre, men særligt en motionscykel til ældre kan være praktisk at vælge, hvis du vil have det bedste ud af tilværelsen. Nyere forskning tyder blandt andet på, at fysisk træning modvirker både demens og Alzheimers.

Få pulsen op med en motionscykel til ældre

Alle ældre bør dyrke motion regelmæssigt, da det hjælper med at holde hjernen frisk. Samtidig styrker det både knoglerne, blodcirkulationen og immunsystemet. Hvis du vil have pulsen op, er en motionscykel til ældre et oplagt valg, og de fås i vidt forskellige modeller og prisniveauer, så du kan helt sikkert finde en motionscykel til ældre, som matcher dig og dit behov.

En motionscykel til ældre er et fornuftigt valg, da det er en af de mest skånsomme cardiomaskiner på markedet. Din kropsvægt hviler på sadlen, hvilket betyder, at du ikke belaster kroppens led mere end højest nødvendigt. En tur på løbebånd vil være langt mere belastende, da dine skridt vil sende stød op igennem kroppen, hvilket kan medføre overbelastning.

Hvis du vil have en sund alderdom og kunne nyde tilværelsen så lang tid som muligt, er det derfor fornuftigt at investere i en motionscykel til ældre. Får du gjort det til en vane at tage et par minutter eller måske endda en halv time på din motionscykel til ældre om dagen, vil du kunne høste frugterne af et forbedret helbred mange år fremadrettet.

Hvilken motionscykel til ældre skal jeg vælge?

Som nævnt, findes der flere forskellige modeller af motionscykler til ældre – og vi har dem selvfølgelig i sortimentet herover. Du kan vælge mellem en siddecykel, en pedaltræner eller en klassisk motionscykel. Herunder kan du læse mere om de enkelte modeller, så du får nemmere ved at vælge den helt rigtige motionscykel til ældre.

Pedaltræner

En pedaltræner er et sæt pedaler, som du placerer på gulvet. Det er således kun pedalerne, du får – og altså hverken sadel, styr eller stel. Derfor har du mulighed for at træne din kondition direkte fra sofaen, stolen eller lænestolen. Den fylder ikke meget, men den er effektiv, og egner sig især til dig, der har udfordringer med at holde balancen.

Fordele ved en pedaltræner:

  • Den koster ikke meget
  • Den fylder ikke meget
  • Du kan bruge den, mens du laver andre ting
  • Stiller ikke krav til balanceevnen

Siddecykel

En siddecykel er en motionscykel med lav indstigning samt et bredere sæde, der mest af alt minder om en stol. En pedaltræner kaldes i princippet også for en siddecykel, men i dette tilfælde er der tale om en motionscykel med lav indstigning samt et bredt sæde og rygstøtte. Det er den perfekte motionscykel til ældre, da den ikke kræver meget af din balancegang – og så er den samtidig behagelig og komfortabel at sidde i.

Pedalerne er desuden ekstra polstrede, hvilket giver dig en mere behagelig oplevelse, når du cykler. Samtidig modarbejder den ømme og trætte fødder. Pedalerne har desuden typisk en indadvendt hældning, hvilket giver dig en mere ergonomisk siddeposition, så du ikke overbelaster leddene.

Fordele ved en siddecykel:

  • Lav indstigning
  • Bredt og blødt sæde med rygstøtte
  • Polstrede pedaler skaber ultimativ komfort
  • Ergonomiske pedaler
  • Stiller ikke krav til balanceevnen

Motionscykel

Selvom du er kommet op i årene, kan du stadig bruge en almindelig motionscykel, hvis du ikke har udfordringer med balanceevnen. Den giver dig dog langt fra samme komfort som en siddecykel eller pedaltræner, men har en række andre fordele, som kan være værd at have med i overvejelserne, når du skal vælge den rigtige motionscykel til ældre.

Har du en fin balance og motorik, som ikke fejler noget, kan det være praktisk at vælge en almindelig motionscykel, som giver dig mere intensitet i din træning. Du kan eksempelvis stå op i pedalerne, når du anvender en motionscykel, og det giver dig mere modstand samt en større bevægelsesfrihed – og på den måde får du mere udbytte af din træning.

Det er muligt at opnå gode og mærkbare resultater med både en siddecykel og en pedaltræner, men ikke desto mindre, vil du få mere ud af en almindelig motionscykel til ældre. Det kræver blot, at din balanceevne og muskulatur tillader, at du anvender en. Hvis ikke det er tilfældet, er siddecyklen et godt alternativ.

Generelt bør du dog indstille dig på, at du ikke nødvendigvis har brug for det samme niveau i din træning som unge mennesker. Til gengæld får du en mere autentisk cykeltur, når du anvender en motionscykel, da den minder meget om en tur på en almindelig cykel. I sidste ende bør du gøre op med dig selv, om der er behov for at træne på en almindelig motionscykel, eller om en siddecykel eller pedaltræner vil kunne klare jobbet lige så godt.

Fordele ved en almindelig motionscykel til ældre:

  • Opnå mere modstand og større bevægelsesfrihed
  • Få en mere autentisk oplevelse, når du anvender motionscyklen
  • Prisen er typisk lavere end en siddecykel